Vánoční trendy v balení

Jednoznačným trendem v balení je personalizace dárků. Dárky jsou dozdobeny různými jmenovkami, vzkazy nebo přáním na míru. Dřevěné jmenovky s konkrétními jmény či přáním (např. PF 2018 využívají i firmy). Mimo personalizace jsou trendem také různé dekorace, buď v přírodním stylu nebo například zdobení pomocí kamínků Swarovski. V posledních letech se upouští od používání plastových stuh, ty se využívají spíše ve floristice, v balení dárků kralují zejména jednobarevné saténové stuhy. Co se týče barev, Češi se nenechají tolik ovlivňovat barevnými trendy v zahraničí, v období Vánoc tradičně dominuje zlatá, červená a stříbrná.

Pro koho se balí v Česku?

Dárková balicí služba Giftisimo každým rokem zveřejňuje report, který může sloužit k inspiraci a trendům nákupního chování českých zákazníků. „Dárky si u nás nechalo letos zabalit celkem 52 % žen a 48 % mužů. Nejčastěji jsme balili pro partnery, známé, příbuzné. Průzkum se zaměřil také na dárky, které si u nás zákazníci nechali zabalit. Nejvyšší podíl získaly knihy, následovalo oblečení, boty, elektronika a potraviny. Mimo vánoční sezónu jsme nejvíce dárků zabalili k narozeninám a jiným příležitostem, poté jen tak pro radost. Poprvé si u nás nechalo zabalit dárek 32 % klientů, příležitostně 2–3krát ročně si u nás nechalo zabalit dárek 41 % zákazníků. Zákazníci z 59 % spolupracují při výběru balení a z 41 % to nechávají na Gifti Lady,“ říká Tomáš Lichtenberg, majitel profesionální dárkové balicí služby. 

Co zajímavého čeští zákazníci zabalili?

Osobní dárek pro čínského prezidenta, bronzový odlitek koňské hlavy pro britský královský pár, obrazy pro portugalského velvyslance, kostkový cukr, medaile pro fotbalovou ligu, auto, hamburger, cihla, kuřácká souprava z krokodýlí kůže, dětský domek i se skluzavkou nebo socha. I tyto dárky si nechávají dárkově zabalit čeští zákazníci u profesionálních dárkových služeb.

  

„Zabalit dobře takový dárek, jako jsou pneumatiky nebo lyže, je opravdu oříšek, musíte správně zvolit materiál a naplánovat balení jako malý stavební projekt, aby se nikde nic neprotrhlo a materiál pěkně přilnul k dárku. Důležitá je struktura papíru a zručnost,“ dodává Lichtenberg. 

Světovou jedničkou v balení je Japonsko

Mistrem v umění zabalit dárek je Japonsko, kde se lidé obdarovávají i ve chvíli, kdy jedou za obchodem. Je totiž zdvořilé, aby kolegům přivezli z cesty malou pozornost. Nejčastěji se jedná o věci k jídlu. Japonci balí i sebemenší dárky naprosto dokonale. K tomu, jak balit, se v Japonsku dokonce vyjadřuje ministerstvo životního prostředí, jež na stránkách otisklo návod, jak správně balit dárky do tzv. furoshiki – kusu látky. Toto umění spočívá ve skládání, vázání a točení látky, a právě pro svou originalitu a preciznost každého detailu si získává i ve světě čím dál větší oblibu.