Často se mě lidé ptají, jak je možné, že mladá žena může úspěšně pracovat ve světě nejistot, nesplněných slibů, velké zodpovědnosti a nekompromisního vyjednávání o podmínkách, cenách, termínech, jedním slovem – v businessu. Odpověď není jednoznačná, ale má jednoho jmenovatele: každý člověk přirozeně hledá lidi, kterým důvěřuje a pokud pracujete v oboru, kde můžete jejich ambice a sny posunout, pak není nic jednoduššího než jim to umožnit. Důvěra je základ jakéhokoliv vztahu, ale v rámci businessu je to samozřejmě mnohem komplexnější. Potřebujete být ekonom, filozof, psycholog a mít sympatie lidí zároveň. Všechno se prolíná se vším, ale základ toho, jak působíte na lidi, se dá naučit. Čeho se při obchodní komunikaci držím?

Win-win. Metoda, prostřednictvím které se naplňují cíle stran hledáním oboustranně výhodných způsobů. Tento pojem je ve vyspělých zemích dobře známý a ve většině z nich se tato metoda také uplatňuje, což ovšem o ČR bohužel neplatí. Business je platforma realizovaných ambicí, a pokud vy sám jste člověkem, který má radost z toho, kdy se druhému něco podaří, pak to zákazník vycítí a je obvykle váš. Zda to dokáže i zaplatit už je druhá věc. Nicméně probusiness myšlení ve win-win stylu vám dává značnou konkurenční výhodu.

Pokora. Pokud se ji naučíte, v businessu vám pomůže respektovat druhé. Přirozeně obdivujeme spíše silné a bojovné lidi než ty pokorné, ale právě tam, kde s některými lidmi nesdílíme jejich sny a přání, nám pokora pomůže lépe pochopit. Ano, není to in, ale ano, potřebujeme ji, ačkoliv ji nemusíme dávat nějak zásadně najevo. Stačí, když bude v nás. Pokud vám to dělá problém, přemýšlejte nad tím, že jakýkoliv podnikatel učinil někdy rozhodnutí k odvážném kroku do neznáma a to si zaslouží alespoň malou dávku respektu.

Vděčnost. Nic není samozřejmé. Jistota neexistuje, proto cokoliv pro vás kdokoliv udělá navíc, je potřeba to přijmout s určitou mírou vděčnosti. V businesse to platí dvojnásob, aneb zde platí oblíbená definice: žádný oběd není zadarmo. Pokud umíte být vděční, pravděpodobně vám bude štěstěna v životě přát a pokud budete šťastní, změní se celkově váš stav mysli a tedy i toho, co vyzařujete na druhé. Vděčnost je nejvíce neukojený hlad na světě, proto je to v kombinaci s důvěrou velmi silný základ pro dlouhodobý business vztah.

Nemít strach. Ačkoliv by si to některé subjekty přály, sedm miliard jedinečných osobností se nikdy nevejde do tabulek. Nikdy nebudete stejní jako někdo jiný. V businesse tedy naslouchejte, nebojte se říct, že nevíte, mluvte jazykem druhé strany a hoďte strach za hlavu. Pokuste se vzdát strachu a pochybností. Ano, není to jednoduché, čím více je člověk inteligentní, tím více pochybuje. Strach vám ale nepomůže, při nejhorším si se zákazníkem nesednete a nic z toho nebude. Ale vy se poučíte a jdete dál. Výzvy jsou pro každý úspěšný business samozřejmostí, proto je přijímejte s otevřenou náručí.

Pozitivní myšlení. Zní to jako klišé, ale zejména v postkomunistických zemích je negativní myšlení dáno dlouhodobou historií, kde se neustále vštěpovalo lidem, že všechno, co je jinak, je špatně. Ačkoliv trend závisti, lenosti a přijímání více úhlů pohledu se pomalu zlepšuje, bude to ještě trvat dlouho, ale vy máte možnost se tomuto stylu myšlení vyhnout. A pokud jste pozitivní, příjemní a naleznete v sobě vnitřní rovnováhu, zákazník to z vás cítí a je dost možné, že vaše přítomnost se pro něj po té stane návyková. Což z business pohledu vůbec není špatné, není totiž nad dlouholeté business vztahy.

Tenký led. Důvěru si také lépe pojistíte zkušenostmi. Pokud máte zkušenosti a kombinujete je s vkusným humorem, můžete si dovolit balancovat na tenkém ledě. Berete-li život s nadhledem, máte lehce drsný, ale vkusný humor, umíte balancovat na tenkém ledě, ale zároveň jste ochotni střídat trpělivost s lehkým tahem na branku, bude váš business pravděpodobně úspěšný.

Zda to zákazník zaplatí? Pokud vám důvěřuje a vy ho navíc odměníte těmito způsoby otevřeného jednání, tak ano. A pokud ne, pak je otázka na vás: Chcete vy s tímto člověkem vytvářet platformu realizovaných ambicí?